Volejte: 723 830 513 nebo pište Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Tipy a rady pro muzikanty

A nejen pro začínající muzikanty

Tipy a rady

Tato sekce je věnována především začínajícím kapelám, které zde můžou pochytat nějaké tipy ohledně spolupráce se zvukařem a chování se na pódiu vůbec :-). Na základě vlastních zkušeností jsme ale přesvědčeni, že vůbec nebude na škodu, když sem zabloudí oko i leckterého jejich zkušenějšího kolegy...

Jestli se tedy chcete dozvědět něco o kultuře a civilizovaném vystupování na pódiu, vesele rolujte níže.

jak zpívat do mikrofonu

Kdo neumí správně používat svůj mikrofon, může mít problém se prosadit mezi hlučnými komby svých kolegů. Různé typy zpěvu vyžadují různé techniky:

Sólový zpěvák musí mít ústa co nejblíže mikrofonu. Klidně se můžete o mikrofon i jakoby opřít prostorem nad Vaším rtem (prostě tam, kde mají chlapi střed kníru :-) ). Nesnažte se mikrofonem žonglovat nad hlavou a podobně, jak jste to viděli ve videoklipech. Nebudete slyšet - Vy přece nejedete na playback, ale naživo!

Zkušení zpěváci pracují s dynamikou hlasu, podle které vzdálenost od mikrofonu mění. Jestli s něčím takovým moc zkušeností nemáte, radíme Vám neexperimentovat a raději se na mikrofon pořádně nalepit. Bude Vám lépe rozumět a uslyšíte se dobře z odposlechů.

Druhé hlasy a sbory zpívají dále od mikrofonu, aby nebyly hlasitější než sólový zpěv. Ideální vzdálenost je cca 10 – 15 cm od hlavičky mikrofonu.

vazbaTakzvané „vazbení“ vniká, když mikrofon snímá nejen přímo Váš zpěv, ale dostane se do něj i zvuk Vašeho zpěvu zesílený aparátem. Snímaný zvuk obíhá stále dokola mikrofonem a aparátem a vytváří stále hlasitější ostré nepříjemné pískání a hučení.

Výhodou KS-audia je, že používá eliminaci zpětné vazby, což vám na pódiu usnadňuje práci. přesto se snažte:

  • zpívat či hrát dostatečně nahlas a
  • nikdy nemířit mikrofony přímo do reproboxů.

Máte-li silný nástrojový aparát (zejména kytarový), nesnažte se přehlušit všechny vaše kolegy na pódiu. Pamatujte na to, že kapela vystupuje jako celek a ne jako skupina jednotlivců, kteří se navzájem přeřvávají.

hluchej


Jak tedy řešit hlasitost na pódiu?

  • pořídit si vlastní in-ear odposlech
  • nechat si kytaru standardně poslat do pódiového odposlechu, ale tak, aby se přes Vás slyšeli i ostatní
  • když zkoušíte ve zkušebně, zvykat si hrát při menší hladině hluku (což opravdu pomáhá, máme vyzkoušené)
  • neočekávat, že se člověk uslyší úplně stejně, jako když zkouší doma sám

dorozumívání se zvukařem

Nepodceňujte komunikaci se zvukařem.
Stačí si zapamatovat tyto 3 gesta, které využijete zejména při zvukové zkoušce pro správné nastavení hlasitosti ve vašem odposlechu.

V případě potřeby nacvičujte nejdříve před zrcadlem :-)

Palec nahoru: "přidej mi hlasitost"
Pokud nám chcete sdělit, že jsme jedničky, vymyslete jiné gesto než palec nahoru :-)

Palec dolu: "uber mi hlasitost"
Neznamená "popravte zvukaře" :-)

Ruka ve vodorovné poloze (kýv sem - kýv tam): "ideální, super"

Aby na nás nebyli naštvaní jen kytaristi, další z častých nežádoucích jevů na pódiu je nezvládnutá dynamika hry bubeníka. Obzvláště v menších prostorách by měli bubeníci ubrat na síle úderu. Jsme si vědomi toho, že to pro vás není jednoduché, ale snažte se prosím ovládat své bubenické emoce :-).

Odměnou vám bude spokojené publikum, spoluhráči i zvukaři.

neohleduplný bubeník

Cílem každého bubeníka by nemělo být zbořit pódium, ale koordinovat rytmus kapely.

Nepleťme si pódium s barem.

Tekutiny na pódiu

Je samozřejmé, že člověk má potřebu doplňovat tekutiny (alko i nealko), ale tím, že budeme na pódium brát tekutiny v uzavřených lahvích, můžeme předejít malým i velkým (i těm hodně drahým) nepříjemnostem.

Copyright © 2017 Ozvučení a osvětlení - KS audio. Všechna práva vyhrazena.